TimoHyvonen

Avoin kirje Jan Vapaavuorelle Malmin lentoaseman ystäviltä

Arvoisa valtuustoehdokas Jan Vapaavuori,

haluan kiittää kannustavasta kirjeestänne 16. maaliskuuta Malmin lentoaseman ystäville. Meitä Malmin ystäviä on koko Suomessa ainakin 56 067 ja Helsingissä vähintään 13 197. Niin moni suomalainen allekirjoitti Lex Malmi –kansalaisaloitteen ja helsinkiläinen aiemman kuntalaisaloitteen, jolla vaadittiin Helsinki-Malmin lentoaseman säilyttämistä ilmailukäytössä.

Kuten tavatessammekin olen todennut, pahoittelen joidenkin Malmin tukijoiden ylilyöntejä eri tilaisuuksissa. Vanha sanonta toteaa – ”siitä on leikki kaukana, kun hiljainen mies suuttuu”. Kansan hiljaisista riveistä on noussut ärtyneitä ääniä, kun päättäjät ovat aikeissa hävittää yhden itsenäisyytemme symbolin, palan kansallista kulttuuriperintöä.

Uskon ja toivon, että Malmin lentoasema tulee säilymään tavalla tai toisella. Lex Malmi on etenemässä eduskunnassa. Näyttää siltä, että kansanedustajat ottavat työnsä vakavasti ja tutustuvat myös asian faktoihin, eivätkä perusta kantaansa vain omien puolueidensa kapeisiin kantoihin ja oletuksiin. Useat kansanedustajat ovat yllättyneinä havahtuneet Malmin lentoaseman merkittävään rooliin suomalaisessa ilmailussa.

Valtio on käynyt Helsingin kaupungin edustajien kanssa neuvotteluja Malmin lentoaseman liittyvistä maanvaihdoista jo syksyllä 2015. Pääministeri Sipilä on uudistanut hiljattain valtion neuvottelutarjouksen, ja mielestäni Helsingin kannattaa siihen nyt tarttua. Kuuntelemalla ja keskustelemalla ei häviä mitään. Lisäksi neuvottelemalla Helsinki saavuttaisi varmasti paljon enemmän, kuin lainsäädännön kautta tehtävällä lunastuksella.

Helsingin pyynnöstä edellinen hallitus valtuutti Finavian luovuttamaan omistuksensa ja vuokraoikeutensa Helsinki-Malmilla. Tilanne on sittemmin muuttunut. Muistatko, kun muutamia vuosia sitten ajateltiin, miten ihmiset häviävät Helsingistä kehyskuntiin?

Ilmailu muuttuu parhaillaan. Sähköinen ja miehittämätön ilmailu ovat jo käynnissä. Airbus aloittaa tyyppihyväksyttyjen sähkölentokoneiden valmistamisen. Muut Pohjoismaat ovat investoineet alueellisiin lentoasemiin, mikä näkyy myös kansainvälisten yhtiöiden kiinnostuksessa. Ilmatieyhteys keskelle pääkaupunkia on Helsingille ja koko Suomelle korvaamaton asia. Tulevaisuuden ilmailun tarpeita ei siis tule jättää huomiotta Malmin lentoaseman tulevaisuudesta päätettäessä.

Helsinki-Malmin lentoasema on nyt asetettu vastakkain asuinrakentamisen kanssa. Pääkaupunkiseutu kasvaa koko ajan ja se tulee tarvitsemaan monipuolisten liikenneyhteyksien ohella myös lisää asuntoja. Malmille on kaavailtu 25 000 ihmisen asuinaluetta. Uskomme, että Malmin lentoaseman alueelle mahtuvat tulevaisuudessa sekä asuminen että ilmailu. Toteuttamiskelpoisia suunnitelmia on lukuisia.

Helsingin edun ja koko Suomen edun vastakkain asettaminen on turhaa, samoin kuin ilmayhteyksien vastakkain asettaminen asuinrakentamisen kanssa. Molemmat hyödyttävät Helsinkiä ja koko Suomea. Haluan uskoa, että päättäjiksi valitut pystyvät löytämään ratkaisun, joka tukee monipuolisesti kehittyvää Helsinkiä, pääkaupunkiseutua ja koko Suomea.

Uskon myös, että tätä haluaa enemmistö meistä tavallisista kansalaisistakin, joita näin vaalien alla myös äänestäjiksi kutsutaan.

Timo Hyvönen

Puheenjohtaja, Malmin lentoaseman ystävät ry – mutta ei kaikkien ystävien puheenjohtaja

Uudenmaan valtuustoehdokkaiden kannan Helsinki-Malmin lentoaseman säilyttämiseen ilmailukäytössä voi aina käydä tarkistamassa näppärästi osoitteesta www.malmivaalit.fi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän EsaSairio kuva
Esa Sairio

Eriomainen kirje Timo Hyvöseltä.
Malmi pitää säilyttää.

Käyttäjän VilleHurmalainen kuva
Ville Hurmalainen

Useammat äänestäjät ovat minulle ilmaisseet, että he vaihtavat nyt puoluetta juuri Malmin takia. Olen kiittänyt ja kumartanut. Osa heistä voisi pysyä vanhassa puolueessaan, jos edes neuvotteluhalua olisi. Katsotaan, kuinka vaaleissa käy.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén

Helsingin päättäjät ovat joutuneet tilanteeseen, jossa vanhat synnit - asuinrakentamisen kaavoituslaiskuus - pyritään korjaamaan uudella virheellä, Malmin kentän tuhoamisella.

Malmin kenttää tarvitaan tulevaisuudessakin. Tämän asian voi toki kieltää mutta tarve pysyy.

Heikki Pinomaa

Lyhyesti, nähdäkseni muutama perustieto, vastaukset niihin, riittää helsinkiläisille, kansalaisille, yleisölle alkuun:
1.Valtiovalta on aikanaan todennut, että korvaava kenttä on osoitettava, jos Hki-Malmi aiotaan sulkea. Onko näin menetelty? Ei. Tämä lainvoimaisuushan on pääkysymys koko asiassa, eikö niin. Pj. Hyvönen on ansiokkaasti korostanut tätä seikkaa prosessin eri vaiheissa.
2.Meille pitää esittää asiallisen keskustelun pohjaksi perusteltu laskelma siitä, kuinka paljon Helsinki-Malmin ylläpito on/olisi Helsingin kaupungin subventoinnin varassa, tai millä toiminnan tasolla se olisi kannattava itsensä.
2. Edelliseen liittyen, olisiko mahdollista tai tarvetta pidentää pääkiitotie esimerkiksi eteläpäästään lähelle Tattariharjuntietä, ja millä investoinnilla, kun sinne sellainen hyödyntämätön alue on aikanaan jäänyt. Hyvää louhosta sieltä ainakin oli saatavissa kiitotien pohjaksi.

Hyviä ulkoilukelejä jokaiselle Hki-Malmin luontoarvoista nauttivalle.

Toimituksen poiminnat