*

TimoHyvonen

Onko Suomella varaa lopettaa yleisilmailu Helsingissä?

Aamulehti uutisoi 12.7. miten Tampere-Pirkkala voittaa Helsingin ajaessa alas yleisilmailutoimintaa ja koulutusta. Taustalla ovat myös suuret julkiset investoinnit joilla Tampere-Pirkkalan toimintaa ja lentokoulutusta tuetaan. Yle uutisoi 13.7. Tampere-Pirkkalan matkustajamäärien, varsinkin kansainvälisten, kasvusta. Lentoliikenne kasvaa nyt huimaa vauhtia, ja lentoyhtiöt kamppailevat lentäjäpulan kanssa.

Pirkkalassa on uutisen mukaan koulutuksessa nyt noin 100 lentäjää, suunnilleen saman verran kuin Helsingin Malmilla tukehduttamisyrityksistä huolimatta. Vuosittain uusia lentäjiä valmistuu molemmista paikoista noin 30, joten akuuttiin lentäjäpulaan saadaan odottaa ratkaisua vielä pitkään. Tässä tilanteessa Helsinki-Malmin alasajo olisi alan ja Suomen ilmailun kannalta kohtalokasta. Tampereelle on vaikeaa ja kallista saada kouluttajia. Ilmailuklusterin luonnollinen keskus on pääkaupunkiseudulla.

Valtion on nyt syytä tarttua rivakasti toimeen. Yleisilmailun ja ilmailukoulutuksen mahdollisuudet pääkaupunkiseudulla on taattava, kuten hallitus kehysriihessään 2014 edellytti. Luonnollisin ja kestävän kehityksen kannalta ilmiselvä paikka on Helsinki-Malmin lentoasema. Vaikka asia ei kiinnostaisikaan Helsinkiä, on asia valtakunnallisesti niin merkittävä, että valtion pitää käyttää valtaansa. Tulevina vuosina pääkaupunkiseudun saavutettavuus ei voi olla vain raskaan reittiliikenteen varassa, jos alueelle halutaan esimerkiksi EU-virastoja.  Vantaan lentoaseman tulevakin kapasiteetti on syöty jo etukäteen.

Helsinki on valmis neuvottelemaan Malmin lentoasema-alueen maanvaihdosta, mikäli valtio tekee konkreettisen ehdotuksen riittävän korkealta taholta. Tässä tapauksessa riittävän korkea taho olisi varmasti ympäristöministeri tai liikenne- ja viestintäministeri, joko yhdessä tai erikseen. Valtion omistamaa Ilmalan maa-aluetta on jo ehdotettukin vaihtoon, joten nyt virkamiehet pitää laittaa töihin valmistelemaan konkreettinen ehdotus.

Ilmailu kasvaa ja muuttuu nyt. Sähköinen ilmailu tulee yllättävän nopeasti. Suomi voi olla pioneeri tiettömässä logistiikassa kuten oli aikanaan langattomassa viestinnässä. Vastuuministeriöiden pitää edistää asiaa pikaisesti: lentokoulutus ja lentokentät pitää ottaa liikennemuotojen kehittämisen ykköskohteeksi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Timo Hyvösellä on blogissaan erinomaisia näkökohtia.
Toivottavasti tämän lukee pormestari Jan Vapaavuori - niin ja ministeri Anne Berner ynnä pääministeri Juha Sipilä...

Käyttäjän TimoHyvnen kuva
Timo Hyvönen

Tämä teksti julkaistiin myös Helsingin Sanomien mielipideosastolla 16.07.2017, http://www.hs.fi/paivanlehti/16072017/art-20000052...

Käyttäjän TimoUotila1 kuva
Timo Uotila

Timo Hyvönen, #2.
Huomasin kyllä sen Hesarissa. Toivokaamme vain, että Vapaavuori, Berner & Co lukivat sen - ja ymmärsivät.

Käyttäjän KariHaapakangas kuva
Kari Haapakangas

Ehdotan, että aloitetaan jonkin sopivan lentoalan viraston siirto pois pääkaupunkiseudulla, koska siellä ei enää ole edellytyksiä pienlentotoiminnalle eikä siten myöskään virastolle. Eihän pienlentotoiminta kuulu pääkaupunkiseudun vahvuustoimialoihin. Koska virkamiehiä ei voida pakolla siirtää, ei viraston siirtokaan onnistu. Ja viraston toimintaedellytysten turvaamiseksi myös Malmi on säilytettävä.

M.O.T.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Kertoisitko Suomeksi mitä tarkoitit?, ilmeisesti minulla ongelmia lukemisen ymmärtämisessä.

Toimituksen poiminnat