Minkä puolueen asia Malmin lentokenttä on?
Malmin lentokentän ilmailukäyttöä pyritään jatkamaan aktiivisesti. Helsingin kaupunki on jostain syystä pyrkinyt saamaan alueen asuntorakentamisen käyttöön jo vuosikymmeniä, vaikka kansalaiset vaativat alueen säilyttämistä ilmailukäytössä.
Asiaa on käsitelty poliittisissa päätöksentekoelimissä useita kertoja: kaupunginvaltuustossa, kaupunginhallituksessa ja jopa eduskunnassa (Lex Malmi). Näyttää siltä, että tästä on tullut pelkkä arvovaltakysymys. Kaikki tosiasiat ovat ilmailukäytön jatkamisen kannalla.
Hanketta on keskusteluissa profiloitu ajoittain yksittäisiin puolueisiin sekä asuntorakentamisen että ilmailukäytön säilyttämisen kannalta. Lentokenttä on kuitenkin kaikkien puolueiden, ei minkään yksittäisen puolueen hanke. Malmin lentoaseman ystävät ry on yhdistyksenä sitoutumaton ja riippumaton. Yhdistys pyrkii tietenkin hyvään yhteistyöhön kaikkien puolueiden kanssa.
Ihmiset vaativat ilmailukäytön jatkumista
Enemmistö kaikkien puolueiden kannattajista on kentän ilmailukäytön kannalla. Mielipidemittauksissa tulos on poikkeuksetta se, että kansalaisista 2/3 haluaa säilyttää kentän ilmailulla. Jokaisesta puolueesta löytyy myös kaupunginvaltuutettuja ja kansanedustajia, jotka kuuntelevat kansan mielipidettä. Valitettavasti useimmiten tiukka ryhmäkuri ohjaa ja nappula painuu puolueen määräyksen mukaisesti. Vireillä onkin kuntalaisaloite neuvoa-antavasta kansanäänestyksestä.
Mitä luottamushenkilöt sanovat?
Eduskunnan lähetekeskustelussa Lex Malmi -lakialoitteen yhteydessä useimmat puolueet käyttivät puheenvuoroja Malmi-asiasta. Näihin voi tutustua osoitteessa https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/PoytakirjaAsiakohta/Sivut/PTK_12+2017+4.aspx
Helsingin kapuunginvaltuuston käsittelystä ja suhtautumisesta saa hyvän kuvan videotallenteesta Suomen suurimman kuntalaisaloitteen käsittelystä Helsingin kaupunginvaltuustossa, https://www.helsinkikanava.fi/kanava/fi/videot/video?id=2900
MAF (lähetyslentäjät) kysyi edellisissä vaaleissa myös kansanedustajien kantaa, tässä tuloksia http://www.maf.fi/kenelle-sina-annat-aanesi-maf-su/ .
Mitä puolueet sitten tekevät?
Tässä lyhyt arvio viime vuosien kokemuksista ja toiminnasta – kannattaako puolue ilmailukäytön jatkoa vai ei. Puolueet ovat aakkosjärjestyksessä.
Puolueiden esittelyn yhteydessä on kerrottu 2017 mielipidetutkimuksen tulos ko. puolueen kannattajien keskuudessa. Valitut edustajat tietenkin päättävät kannastaan itse.
Kokoomus – ehkä
Ilmailukäyttö: 74% Asuntorakentaminen: 16%
Kansallisella tasolla kannatus ilmailukäyttöön on vahva, mutta valtuustossa mielipiteet menevät aika tasan. Puolueen johto on tällä hetkellä antanut valtuutetuille oman valinnan. Edellisissä hallitusneuvotteluissa tosin Kokoomus vaati jo valmistellun Malmi-asian pois hallitusohjelmasta. Helsingin valtuutetuista asiaan perehtyneet kokoomuslaiset kannattavat perustellusti ilmailukäyttöä. Osa valtuutetuista ei ole vielä tulleet käymään kentällä. Valtuustoryhmässä äänet menevät aikalailla tasan.
Kristillisdemokraatit – kyllä
Kristillisdemokraatit ovat olleet pitkäjänteisesti ilmailukäytön säilyttämisen kannalla sekä eduskunnassa että valtuustossa. Valtuustossa KD on ehdottanut kansanäänestystä aiheesta, mutta valtuusto hylkäsi aloitteen. Eduskunnan lähetekeskustelusta voi katsoa KD:n edustajien kommentteja, jotka puoltavat kentän ilmailukäyttöä.
Perussuomalaiset – kyllä
Ilmailukäyttö: 72% Asuntorakentaminen: 25%
Malmi on ollut aina ja on edelleen puolueen agendalla korkealla huoltovarmuuden, turvallisuuden ja ilmailun tulevaisuuden kannalta. Perussuomalaiset ovat tehneet useita, hyvin perusteltuja aloitteita ilmailukäytön jatkumisesta sekä eduskunnassa (ks. lähetekeskustelun kommentit) että Helsingin kaupunginvaltuustossa. Malmi on myös näkyvästi esillä puolueen kampanjoissa.
Ruotsalainen kansanpuolue – kyllä
RKP on valtuustossa kannattanut kentän ilmailun jatkoa, ja kannatus yltää myös eduskuntaan. Valtuustossa aloitteita on nostettu näkyvästi esille ja perusteltu vahvasti ilmailukäyttöä.
Sininen tulevaisuus – kyllä
Puolueen jakaantuminen Perussuomalaisten ja Sinisten kesken ei ole vaikuttanut Sinisten kantaan, ilmailukäytön on jatkuttava. Viimeksi marraskuussa 2018 käsiteltiin kaupunginvaltuustossa aloite neuvoa-antavaa kansanäänestystä kentän jatkosta. Aloitetta kannatettiin läpi puoluekentän, mutta se kaadettiin valtuustossa vakionumeroin (55-35).
Suomen keskusta – kyllä
Ilmailukäyttö: 82% Asuntorakentaminen: 16%
Keskusta on ilmailukäytön kannalla ja hallituspuolueena ajanut asiaa aktiivisesti ja käynyt keskusteluja mm. maanvaihdoista, harmittavan vähin tuloksin tähän mennessä. Vahvat vastavoimat ovat vaikeuttaneet hanketta. Yleisesti puolueen kanta on selkeä, ilmailun on jatkuttava. Ministerien kanssa on tehty hyvää yhteistyötä ja rohkeita päätöksiä odotellaan vielä tällä hallituskaudella.
Suomen sosialidemokraattinen puolue – ei
Ilmailukäyttö: 62% Asuntorakentaminen: 28%
SDP:n sisällä on kahinaa, vaikka puolue ajaa vahvasti asuntorakentamista. Helsingin valtuustossa on nyt edustajia, jotka uskaltautuvat puolueen peruslinjaa vastaan. Historia on pitkä – SDP:n Erkki Tuomioja on kertonut laittaneensa hankkeen alulle 1979 ollessaan Helsingin apulaiskaupunginjohtajana, eikä aio muuttaa kantaansa. Puolueen johdolla on vankka vaikutus linjaukseen, mutta esimerkiksi eduskunnan lähetekeskustelussa edustajien viesti ei ollut ehdoton.
Vasemmistoliitto – ei
Ilmailukäyttö: 65% Asuntorakentaminen: 19%
Vasemmistoliitossakin on suuri enemmistö ilmailukäytön kannattajia, mutta valtuutetut ovat vankasti asuntorakentamisen kannalla. Eduskunnassa vasemmistoliitto yleensä vaikenee, vaikka esim. kansalaisadressin luovutuksessa puolueen viesti tuki ilmailua. Helsingin valtuustossa osa edustajista on tutustunut asiaan ja kannattaa ilmailua puolueen yleislinjaa vastaan.
Vihreä liitto – ei
Ilmailukäyttö: 44% Asuntorakentaminen 31%
Vihreän liiton Helsingin osasto ei pahemmin asiaa kommentoi, vaikka kenttäalueen erityiset luontoarvot ovat puolueen ideologian ydintä. Puolueen johto linjaa asiassa vahvasti asuntojen kannalta. Valtuustossa ryhmä äänestää yhtenäisesti Malmia vastaan asiasta riippumatta – ei syntymäpäiväjuhlille, ei kansanäänestykselle, ei ilmailukäytölle. Yhtään perustelua ei ole esitetty enää vuosiin, mutta kentältä kuuluu – naapurikaupunkien Vihreät ja lukuisa joukko puolueen helsinkiläisiä jäseniä ovat kritisoineet linjausta. Hyvä esimerkki löytyy https://www.vaulanorrena.com/stoppi-tuhovimmalle-helsingissa/
Pienpuolueet
Helsingin valtuustossa on pienempiä ryhmiä, joista ainakin Liike Nyt, Piraattipuolue ja Terve Helsinki ovat vankasti ilmailukäytön kannalla. Valtuustossa on myös Feministinen puolue, jonka edustaja on äänestänyt asuntorakentamisen puolesta.
Yhteenveto
Puolueiden kannattajista enemmistö, tavalliset kansalaiset, haluaa säilyttää Malmin ilmailukäytössä. Eduskunnassa näyttäisi olevan enemmistö ilmailukäytön kannattajia. Valtuustossa vasemman reunan enemmistö äänestää vääjäämättä ilmailukäyttöä vastaan riippumatta asiasta – jos se vain jotenkin liittyy Malmiin.
Kiitokset kaikille puolueille, edustajille ja valtuutetuille jotka linjakkaasti ajatte Malmin lentokentän ilmailukäyttöä!
Valitaan jatkossa oikeat edustajat, jotta asia saadaan kansalaisille mieluisaksi.
– – ”Käytännössä Euroopan ihmisoikeustuomioistuin on jatkuvassa dialogissa kansallisten tuomioistuinten ja kriittisten toimijoiden kanssa säilyttääkseen legitimiteettinsä. Vuoropuhelua vahvistaa uusi 16. lisäpöytäkirja, joka laajensi Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen toimivaltaa niin, että se voi antaa korkeimmille kansallisille tuomioistuimille pyynnöstä neuvoa-antavia lausuntoja.” – –
https://politiikasta.fi/euroopan-ihmisoikeustuomio…
Euroopan ihmisoikeussopimuksen 16. pöytäkirja neuvoa-antavien lausuntojen järjestelmästä tuli voimaan 1.8.2018.
https://finlandabroad.fi/web/coe/ajankohtaista
Ilmoita asiaton viesti
On tärkeää meriturvallisuuden kannalta, että Malmin lentokenttä säilytetään. Se on strategisesti keskeisellä paikalla ajatellen Suomenlahden erittäin vilkasta meriliikennettä. Rajavartiolaitos käyttää Malmin kenttää meripelastustoiminnan tukikohtana. Helikopterit pintapelastajineen olivat ensiarvoisessa asemassa Estonian haaksirikkoisten pelastamisessa vuonna 1994. Estonian onnettomuudessa menehtyi 852 ihmistä 28.9.1994. Uhriluku olisi ollut huomattavasti suurempi ilman meripelastushelikoptereita.
Helikopterit toimivat alueella yli 15 tuntia ja pintapelastajat saivat pelastettua niihin 104 ihmistä.
Vakava öljyturma Suomenlahdella on nopea ja paras tapa kartoittaa ilmasta käsin joko Rajavartioston helikopterilla tai Rajavartioston valvontalentokoneella. Sen perusteella voidaan ryhtyä muihin ehkäiseviin toimenpiteisiin öljyturman minimoimiseksi. Valvontalentokone tarvitsee lentokentän, jota kaupallinen ilmailuliikenne ei häiritse. Meripelastushelikopterit tarvitsevat myös hyvän tukikohdan meripelastustoimintaa varten. Malmi on siihen erinomainen tukikohta.
Vakava öljyvahinko ei ole mikään poissuljettu asia Suomenlahdella. Inhimilliselle virheelle on aina mahdollisuus olemassa meriliikenteen valvonnasta huolimatta.
Tässä on yksi erittäin tärkeä peruste säätää erityislaki, jolla kenttä otetaan valtion haltuun.
http://www.raja.fi/meripelastus/kalusto
Ilmoita asiaton viesti
Malmin lentoasema pitää säilyttää lentoasemana kokonaisuudessaan. Lentoasema on Suomen toiseksi vilkkain, lentoliikenne on kasvava tulevaisuuden ala ja pääkaupunkiseutu tarvitsee ehdottomasti toisenkin lentoaseman Helsinki-Vantaan lisäksi. Malmin kenttä on kansainvälisestikin huomioitu kulttuurihistoriallinen aarre. Eri tutkimusten mukaan 60% ihmisistä haluaa säilyttää Malmin kentän lentoasemana.
Asuntorakentamiselle on Helsingissä tilaa paljonkin Malmin kenttäalueen ja moottoriteiden varsien ulkopuolella. Miksi pakkoliitettyä Östersundomin aluetta rakenneta? Korkea rakentaminen, jota pääkaupunkiseudulla on aloitettukin, on järkevä ratkaisu.
Ilmoita asiaton viesti
Ja se korkea rakentaminen on mahdollista nykyisen apulaispormestari Sinnemäen toiveiden mukaisesti Kehä I:n sisäpuolella. Tolkun ihmisten tosin pitäisi saada hänen tuhoamisvimmansa aisoihin.
https://www.vihrealanka.fi/uutiset-kotimaa/helsing…
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/malmi-vai…
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2…
X
Ilmoita asiaton viesti
Ottaen huomioon viimeaikaisen teknologian kehityksen: akkukäyttöiset, äänettömät ja saastuttamattomat sähkömoottorilentokoneet tulevat yleistymään. Norjassa uskotaan jopa kotimaisen reittilentoliikenteen tulevan ennen pitkää hoidettavaksi tällä uudella tekniikalla.
https://www.tekniikkatalous.fi/talous_uutiset/liik…
Aluksi sähköllä lentäminen tulee lyömään itsensä läpi ultrakevyissä sekä pienkoneissa – juuri siinä yleisilmailussa, jonka ansiosta Malmi on ollut pitkään Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä. Jos päättäjillä on lainkaan arvostelukykyä Suomen ilmailuteollisuuden tulevaisuuden turvaamisessa, heille pitäisi olla ilmiselvää, että Malmin lentokenttään liittyvää ilmailun elinkeinotoimintaa tulisi vahvistaa eikä lakkauttaa. Seuraavan sukupolven pienlentokoneet voivat olla merkittävässä taloudellisessa roolissa kaikissa niissä kehittyneissä maissa, joissa ymmärretään tarttua tilaisuuteen. Haluaako Suomi käyttää siinä hyväkseen merkittäviä teknologiayrityksiä ja tutkimuslaitoksia lähellä sijaitsevaa Malmin lentokenttää, vai hukata tilaisuutensa? On selvää, että vilkkaan Helsinki-Vantaan matkustajaliikenteen ympäristössä tällaiselle kehitystyölle ei tule olemaan sijaa.
Malmin lentokentän tuhoamisvimmassa uusi, naurettava luku on suunnitelma massiivisen biopolttoainetta käyttävän lämpölaitoksen rakentamisesta lentokenttäalueelle, mikä varmasti hävittäisi edellytykset lentotoiminnalle – mutta voi kysyä, moniko haluaisi asua sellaisen naapurissa.
Helsingin energia eli Helen hakee sijoituspaikkaa kahden päällekkäisen eduskuntatalon (50 m) korkuiselle hakkeenpolttolaitokselle, jonka savupiippu yltää 80 metriin (vrt. Stadionin torni : 72 m). Koska Puistolan, Alppikylän, Falkullan, Suurmetsän ja Tattarisuon sekä muiden lähialueiden asukkaat eivät ymmärrettävästi halua tällaista asuntojensa arvoa alentavaa naapuria, joka tuo mukanaan haketta kuljettavan taukoamattoman rekkarallin meluhaittoineen ja liikenneriskeineen, on keksitty uudeksi ehdotukseksi mm. eräs Malmin kiitotien pää.
https://www.helen.fi/yritys/energia/kehityshankkee…
”Visionäärien” ajama pilattavalle Malmin lentokentälle suunniteltu 25 000 asukkaan uusi asuntoalue siis on saamassa naapurikseen kolossaalisen sauhuavan maamerkin samaan hintaan. Mahtaapa siitä tulla suosittu ja viihtyisä asuinalue…
—-
Oikeasti, järki olisi otettava viimeinkin käteen ja haettava peruutusvaihde tästä mielettömästä vandalismista, josta näyttää tulleen irrationaalinen pakkomielle osalle poliitikkoja. Malmin lentokenttä on pitkällä tähtäyksellä helsinkiläisille kaikkein arvokkain jatkamalla toimintaansa Malmin lentokenttänä.
Ilmoita asiaton viesti
Ehdotan että autettaisiin niin sanottuja syrjäytyneitä muuttamaan Helsingistä syrjäseuduille. Silloin ei tarvitsisi maksaa niin paljon asumistukiakaan. Kun suuret ikäluokat kuolevat, niin heiltä luulisi jäävän asuntoja.
Ilmoita asiaton viesti
Kunnallisvaalit järjestettiin 2017, helsinkiläiset halusivat kokoomuslaisen pormestarin, joka kannatti Malmin rakennuttamista, myös toiseksi tulleet vihreät olivat samaa mieltä. Asia on loppuunkäsitelty.
Olisivat Malmin lentokentän ystävät äänestäneet komnunisteja. SKP:n Yrjö Hakanen kannatti Malmin kentän säilyttämistä.
Ilmoita asiaton viesti
Ettäs viitsit. Vaaleissa oli valittavana vain huonoja vaihtoehtoja. Ja siinä piti äänestää siksi taktikoiden. Minä en ainakaan halunnut Sinnemäkeä ykköskaupunginjohtajaksi.
Mutta vaadin, että kaupunki johto toimii asiassa rehellisesti ja kunnioittaa aiemmin tehtyjä päätöksiä. Eihän esim nyt voida kenttää lopettaa, kun korvaavastra ei ole tietoa. Ei satojen kilometrien päässä ole korvaavaa kenttää. Ja se on ollut eduskunnan päätös, että korvaava kenttä pitää olla. Minusta rakentamistoimia ei voi siksi aloittaa missääån laajuudessa.
Ja kyllä demokratian nimeen vannovassa maassa pitää käydä asiasta asiallisia ja rakentavia ja avoimia keskusteluja myös niiden kanssa, jotka eivät kannata kentän tuhoamista. Nythän ei niin ole toimittu.
Ilmoita asiaton viesti
Malmin historiallisen lentokentän tuleva kohtalo järkyttää, onhan suunnitelma myös mitä ilmeisimmin asukasdemokratiaa halveksiva. Eikä asia pelkästään koske Helsinkiläisiä vaan myöskin kaikkia ammatti-ilmailun parissa työtä tekeviä ja muita ilmailuharrastajia.
Kiitän blogistia arvokkaan asian esilletuomisesta, olen kantanut vaatimattoman korteni kekoon osallistumalla erilaisiin vetoomuksiin, viimeisenä Helsinkiläisille osoitettu kuntalaisaloite.
Julkituot eri puolueiden kannat Malmin lentökentän säilyttämiseen ilmailukäytössä ja kuten kuvasta sekä tekstistä ilmenee, enemmistö lähes kaikkien suurimpien puolueiden kannattajista olisivat kentän säilyttämisen kannalla. Tästä saa äkkivilkaisulla kuvan josta voisi päätellä että k.o. puolueet olisivat tätä mieltä. Vai ovatko ne ? Tekstissä kuitenkin viitataan edustajiin.
Uskon itse politiikassa vain ja ainoastaan tekoihin, en sanoihin ja luonnollisesti ainoa mittari, äänestäjän kuluttajansuoja on katsoa historiaa – miten puolueet ovat äänestäneet sekä eduskunnassa että kunta/kaupunginvaltuustossa. Ja kuten tiedämme, Malmin kohtalostä päätettiin 26.10.2016 pidetyssä Kaupunginvaltuuston kokouksessa jossa 56 valtuutettua hyväksyi yleiskaavaesityksen mukaisesti lentokentän muuttamisen asuinkäyttöön. Esitystä vastustivat 22 valtuutettua. Miten äänet jakautuivat puolueittain?
Vihreistä lentokentän hävitystä puolsivat 16, 1 vastaan ja 1 poissa.
Kokoomus: 12 puolesta, 5 vastaan ja 4 äänesti tyhjää.
SDP: Yksimielisesti 15 äänellä kentän tuhoamisen puolesta.
Vasemmistoliitto: 10 ääntä hävitykselle, 1 poissa.
Keskusta: 2 vastaan.
PerusSuomalaiset: 1 puolesta, 6 vastaan.
SFP: 5 vastaan
KD: 2 vastaan.
Kulttuurihistoriallisen lentokentän hävittämisestä ovat siis puolueina vastuussa Kokoomus, Vihreät, SDP ja Vasemmistoliitto. Sekä yksi Perussuomalainen kaupunginvaltuutettu.
Yllämainittujen puolueiden virallinen kanta asiaan, siis valtuuston äänestystulos on hyvä tiedostaa kun keskustellaan Malmin lentokentästä ja sen mahdollisuuksista selviytyä jatkoon.
Tässä yhteydessä on turha siloitella puolueiden osuutta asiaan.
Ilmoita asiaton viesti
http://johannasirenkaplas.puheenvuoro.uusisuomi.fi…
Ilmoita asiaton viesti
Lähdetiedot löytyvät tähän ja useisiin muihinkin eri toimeksiantajien ammattilaisilla toteuttamiin mielipidekartoituksiin osoitteesta http://malmiairport.fi/kansalaismielipide
Ilmoita asiaton viesti